میکروبی

اسکناس، اتوبوسی مجانی برای انواع میکروب‌ها!

 حمل و استفاده آسان، امکان جمع‌آوری و تعویض و قابلیت چاپ آسان و تکثیر زیاد از محاسن اسکناس در عرصه داد و ستد است؛ با این حال جذب آلودگی‌های میکروبی و انگلی، انتقال آلودگی های میکروبی و انگلی، غیرقابل شست‌وشو و ضد عفونی بودن آن، هزینه بالا جهت تعویض پول‌های مستعمل و آلوده و استفاده همگانی به جهت در دسترس بودن اشخاص با مشاغل مختلف (بهداشتی وغیر بهداشتی) از معایب بهداشتی جدی اسکناس‌هاست.

در نگاهی گذرا می‌توان دریافت از مشاغلی چون متصدیان نظافت و کارکنان بخش‌های عفونی بیمارستان‌ها گرفته تا فروشندگان فروشگاه‌ها و بنگاه‌ها که بیش از همه با پول سرو کار دارند، همگی بر آلوده شدن اسکناس و انتقال آلودگی میکروبی و انگلی به افراد جامعه دامن می‌زنند.

نتایج مطالعه‌ای در ایالات متحده آمریکا، نشانه‌هایی از کوکائین در نزدیک به ۹۰ درصد اسکناس‌های در جریان در آمریکا را نشان داد. البته این تصور درستی به نظر نمی‌رسد که فقط اسکناس به عنوان عامل انتقال عوامل بیماری‌زا نام ‌برده شود بلکه این احتمال می‌رود، امکان انتقال انواع آلودگی‌ها از وسایل عمومی دیگری چون رایانه و اجزای آن، تلفن همراه به ‌ویژه کادر بهداشت و درمان و…… وجود داشته باشد.

مطالعه‌ای دیگری در دانشگاه کالیفرنیا، روی ۱۱۳ نمونه از اسکناس‌های رایج در آمریکا نشان داد؛ اکثر اسکناس‌های مورد مطالعه، آلودگی میکروبی به اشریشیاکلی و استاف اورئوس دارند.

با بیان اینکه پول و اسکناس و حتی دستگاه تلفن همراه و دستگیره در‌ها می‌تواند منشایی برای انتقال فلورهای طبیعی پوست بدن از فردی به فرد دیگر باشد، اظهار کرد: فلور طبیعی به میکروب‌های غیربیماری‌زایی گفته می‌شود که به طور طبیعی در پوست، حلق و روده هر فردی وجود دارد که با انتقال به شخص دیگر قدرت بیماری‌زایی پیدا خواهد کرد.

استافیلوکوک‌ها از جمله استافیلوکوک‌های آرئوس (طلایی)  از جمله فلورهای طبیعی پوست هستند و این میکروب در شرایط عادی برای افراد سالم بیماری‌زا نیست اما می‌تواند در افراد مبتلا به نقص ایمنی ایجاد بیماری کند.

تماس دست با زخم‌های باز را عاملی دیگر برای انتقال انواع میکروب‌ها (فلور طبیعی پوست) به زخم است: ورود استافیلوکوک طلایی و یا هر میکروبی که فلور طبیعی پوست به شمار می‌آید حتی به مخاط دستگاه گوارش از طریق آندوسکوپی می‌تواند بیماری‌زا باشد.

انتقال آلودگی در زمان رگ‌ گیری از طریق آنژیوکت هم امکان دارد، البته به جز میکروب‌هایی که فلور طبیعی پوست هستند، احتمال آلودگی ویروسی دست‌ها در زمان سرفه و عطسه وجود دارد. چون برخی از ویروس‌ها حدود سه تا هشت دقیقه و گاهی تا ۴۸ ساعت در محیط مرطوب زنده می‌مانند.

تماس دست به زخم‌های عفونی و سپس تماس با سایر اشیا را روش دیگری برای انتقال آلودگی‌ها است از این رو دست‌ها و هرآنچه که با این عضو در تماس است، عامل مهمی برای انتقال آلودگی هستند.

متخصص بیماری‌های عفونی با تاکید بر ضرورت شست‌وشوی روزانه دست‌ها در ادامه یادآور شد: این در حالی است که امکان شست شوی پول و اسکناس وجود ندارد و می‌توان با استفاده از کارت‌های اعتباری، میزان انتقال آلودگی از طریق پول و اسکناس را به حداقل رساند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *